Thursday, March 19, 2009

SVT kan dra åt helvete med sin buskis-tv

Och de kan dra åt helvete med att man ska ha dåligt samvete för att man inte betalar licensjäveln. Å andra sidan kanske man skulle slippa dynga som "Grillad" om alla såg till att betala.

En kompis ville se skiten häromdagen. Det var ju massa kändisar (Claes Malmberg (jo, han lever faktiskt), Lennie Norman (jo, han lever faktiskt), Claudia Galli (jo, hon lever faktiskt), Erik Hörstadius (jo, han lever faktiskt) och någon av teater-Ekborgarna (jo, de lever faktiskt)) samlade i ett och samma program, och de skulle sätta någon (Per fucking Morberg) i "heta stolen".

Programledare var någon västgöte utan ögonbryn som som såg ut som sångaren i Scotts. Jag vet faktiskt inte vad programmet gick ut på riktigt, men det verkar ha varit ungefär att alla skulle förolämpa varandra. Typ hårt men kärleksfullt. Nivån var denna: "Erik Hörstadius ser ut som en säck potatis, och du, Claudia Galli, du är inte ens b-kändis, du är typ q-kändis, och du Lennie, du har överbett..."

På den nivån var det genom hela programmet, och det är klart, det är den ironiska generationen som härskar i media, så jag är väl bara en dum bonde som inte begriper bättre.

Samtidigt blev det en flashback till söndagsöppet för ett par år sedan. Jag vet inte hur, men Babben Larsen (hon som förmodligen kvitterar ut ett statligt konstnärsstöd för sitt skämtande om sin övervikt och dialekt) var inblandad. Återigen satt en person i heta stolen, och skulle bli utsatt av Sveriges "humorelit" (vad vet jag? Bosse Barkaby, Lasse Andersson och Leffe "Leffet" Gustafsson - jag lär mig aldrig vad dom heter av principskäl). "Offret" skulle försöka hålla sig för skratt medans eliten skojade och häcklade honom. Det var fanimig plågsamt att se Harald Treutiger eller vem det nu var sitta och av ren artighet försöka se ut som han nätt och jämt kunde hålla sig för skratt. Om jag verkar upprörd så kan det stämma, jag blir argare ju mer jag tänker på det.

Jag blir ännu argare när jag tänker på vad jävla "Grillad" kan tänkas kosta. Alla dom där kändisarna ska betalas, och eftersom det råder brist på kompententa artister i Sverige så kommer de återanvändas flera gånger om eftersom de bedragarna lyckats lura i någon programchef på SVT att de fortfarande är the it shit.

Det sjukaste av allt är att folket i publiken sitter och skrattar, rent av applåderar när Claes Malmberg säger till Lennie Norman att han har ett överbett när han skrattar, så han ser ut som en gnagare. Ja det var ju jävligt kul.

Det är vid tillfällen när jag ser sådana saker som jag tänker "hur jävla svårt kan det vara att bli komiker?" Krävs det mer än att dra torra skämt på dialekt? som Rocky uttryckte det.

Och nä, Björn Gustafsson är inte heller ett komiskt geni.

1 comment:

Mycket Hat said...

Underbart underhållande och bitter inlägg.
(Kika gärna på min blogg för lite fördjupning om Claudia)