Friday, March 27, 2009

Sjuka as

Jag har mest skrivit rätt lättsmälta saker i den här bloggen, men jag blir sjukt äcklad av sånt här:

17-årig pojke våldtogs på ungdomsfest i Kumla

ALLMÄNT/KUMLA Publicerad: 2009-03-27 09:15

(Uppdaterad 10:25) Ett gäng ungdomar misstänks för våldtäkt mot en 17-årig pojke på en ungdomsfest i Kumla. Två av de misstänkta, båda 19 år, har begärts häktade.

- Under festen har 17-åringen utsatts för handlingar som rubriceras som våldtäkt. Flera ungdomar har blivit vittne till det som hände. Det är naturligtvis en mycket kränkande situation för offret, säger polisens informationschef Torbjörn Carlson.
Det är under en fest natten till lördagen 21 mars som våldtäkten ska ha inträffat.
- Sex personer har suttit anhållna misstänkta för brottet. Två är fortsatt anhållna och har begärts häktade. De fyra som släppts är fortfarande misstänkta, säger Torbjörn Carlson.
Det är mycket ovanligt med anmälningar om våldtäkter mot män.
- Så ovanligt att det inte är statistiskt mätbart och alldeles speciellt under de här omständigheterna. Det är en mycket kränkande situation, en form av gruppvåldtäkt.
Med på festen fanns ungdomar av båda könen.
- Men det är enbart män som är misstänkta.
Polis och åklagare har lämnat begränsat med uppgifter och hänvisar till offrets låga ålder och omständigheterna omkring brottet.
Polisen har under veckan förhört många personer och förhören fortsätter.



Min aversion mot sådana händelser har inget med manligt/kvinnligt att göra (jag tycker alltså inte att det här värre för att det drabbat en kille), men samtidigt som alla våldtäkter är totalt fel så är det här något av det svinigaste jag läst. Vad är det för jävla fel på folk?

När det inträffar våldtäktsmål som senare blir välpublicerade, så tenderar det att mynna ut i en felriktad debatt om porrskadade unga män med skev bild av sexualiteten. Det lär väl hända igen, och kanske är det rätt eller fel, men hade inte grisarna gjort detta så hade de gjort något annat, slagits, knarkat, stulit, vad fan som helst för att pissa på normer och samhället. Jag tror att de skiter i konsekvenser, och därför är straff för sådana brott helt egala, debatten borde i stället belysa varför folk kan bli så jävla störda från första början.

Jag tänker tillbaka på alkisarna jag såg i tunneln för en tid sedan, en av dom hade ju barn i barnvagn. Jag ser sådana saker, och ser samtidigt hur sociala myndigheterna kan rikta kraftfulla insatser(/bestraffningar) mot familjer där ingen far illa, men där den oftast ensamstående föräldern bara behöver hjälp och avlastning.

Nåja, världen kan inte vara perfekt.

No comments: