Wednesday, April 8, 2009

Berghs 2008

I en kommentar till mitt inlägg om min ansökan till Berghs, så lämnade Ann Onym ett önskemål om att få se arbetsproverna.

Det gick inte att lösa på något bra sätt i bloggen, så jag laddade upp en fil på Rapidshare. Vill du läsa så är det bara att ladda ner och packa upp. Här finns filen.

Ju fler gånger jag ser proverna, desto mer inser jag vilken nybörjare jag är. Och det är ju helt ok, för det är ju det jag är. Jag är alltså inte jättenöjd på något vis, men det var en svår och rolig utmaning.

Nu vet jag inte i vilken ordning filerna ligger, men här är korta förklaringar om vad uppgifterna gick ut på:

Örebro - marknadsför staden för en målgrupp som jag själv väljer. Marknadsföringen sker i form av fem vykort. (Jag valde fouks på äldre, och försöker driva en del med Örebro, min hemstad)

Tåg - Promota tågresandet (Svårt. Tåg är dyrare än flyget, och långsammare än flyget. Det enda jag kunde kläcka ur mig var miljö- och framtida generationer-perspektivet)

Snus - Utforma kampanj för att minska snusandet (Jag tog hjälp av serien Rocky)

Minifiskpinnar - Utomhusreklam för minifiskpinnar. (Svår uppgift, det är ju fiskpinnar, men mindre, vad skulle fördelen vara? Näringsmässigt? Ekonomiskt? Miljömässigt? Smakmässigt? Nej praktiskt såklart)

4 comments:

Marcus said...

Tack, jag söker själv i år och det är mycket lärorikt att se vad som gjorts tidigare år, vare sig man kom in eller inte.

Jag tycker fiskpinne idé är skitkul, men tänk på att varje afffisch bör kunna ses enskilt. Alla personer kanske inte lyckas se alla affischer om de är utplaserade lite var stans i staden, och då går de ju miste om budskapet.

I övrigt tycker jag du skriver bra, men tänk på att oftast är så lite text som möjligt det bästa alternativet. Sammanfatta budkapet i en mening och fler orkar läsa, samt att det blir mer kraftfullt.

Marcus said...

Hur går det med arbetsproverna i år?

Dexter Sinister said...

Hej Marcus, tack för tipsen. En sak som var lite störig med arbetsproverna var att jag ändå tyckte instruktionerna var lite otydliga. De var i varje fall inte så tydliga som man skulle förvänta sig när det gäller en copywriter-utbildning.

Årets arbetsprover går det oroväckande dåligt med, hjulen är inte riktigt i rullning ännu. Hur går det själv?

Marcus said...

Det går hyfsat, Tågluff och Nykter i bil är jag nöjda med och de känns i pricip klara. Ska bara få lite feedback från vänner och fiender. Omega3 grejen går inte alls, jag blir inte riktigt nöjd med den, byter inriktning på den lika ofta som jag byter kalsonger. Tv-fria dagen har jag inte börjat med, men vet ungefär vilker riktlinje jag vill ta.