Saturday, April 4, 2009

Brittisk humor

Är det bara jag som aldrig riktigt fattat grejen? Jag har förvisso sett otaliga avsnitt av 'Allå 'Allå 'emliga armén, men det är bara av nostalgiskäl, plus den ruskigt Borat-liknande franske polisen som talar rolig engelska med överdriven fransk accent.

På mitt förra jobb mötte jag gott om utländska gäster, allra mest var det nog tyskar och holländare, men även en del britter. Vid ett tillfälle stod jag och serverade två brittiska killar (piloter tror jag de var) i baren, då någon av dom drog ett skämt, som jag inte riktigt orkade lyssna på, och inte heller orkade analysera (vilket ju är två viktiga variabler för att man ska tycka att det är kul). Så jag skrattade inte, och inte ens för att vara trevlig. Jag kan mer le åt försöket att få mig att skratta.

I varje fall - när britten märkta det uteblivna skrattet sa han "Oh sorry, it was just a bit of british humour" varpå jag svarade "I know, I just didn't laugh". Han tog det bra, och garvade. Förmodligen är han väl van vid svenska tjejer som skrattar så fort han drar "kom ketchup så går vi" (fast på engelska, vilket faktiskt blir en bättre ordvits). Nu fick han annat än artigt skratt tillbaka, och det tog han bra, fair play to him.

Men det var hur som helst intressant att uppleva hur han tog ett skratt för givet, bara för att humorn var brittisk.

Jag har dissat både svensk och brittisk humor, så för att inte verka helt jävla övercynisk, så kan jag tillägga att jag kan skratta. Rocky-serien, Vänner, Seinfeld, situationskomik i olika filmer kan få mig tårögd av skratt, så man kan säga att jag är svår men ändå inte alls.

1 comment:

Tess said...

Æh..brittisk humor ær ju the shit!