Saturday, February 21, 2009

Spotify

Det är bra skit, och man ska icke skåda given häst i munnen, men det är kul när de får låttitlarna fel. Från Oasis live-album Familliar to Millions så finns låten Shakermaker med. På Spot heter den sharkmaker. Hur går det till undrar jag?

Lost in translation är en annan grej jag kommer att fundera på. Inte filmen, utan fenomenet. Om du t ex läser en bok översatt till svenska, och du bara vet att sopan som översatt missat ton, rytm och poänger. Du tror kanske inte att du skulle göra det bättre själv, men är du som jag så kan du inte låta bli att tänka "vad missar jag egentligen nu, pga översättaren". Kanske skulle jag ta och börja lita på folk.

Anyway, nu lät det just som jag läser massor med böcker, och det stämmer inte - tyvärr. Jag önskar att jag inte var en sådan rastlös person som inte kan meta utan att få damp. Biografier är det som går lättast ned, jag verkar inte gilla totala verklighetsflykter. Dock såg jag på en tågstation i Sverige att Fight Club givits ut på svenska. Jag har läst den på engelska, och den är intressant skriven - vilket leder till att jag inte kan sluta tänka på vad det är för översättare som tagit tag i denna bok. Innerst inne skulle jag vilja läsa, men jag tror inte jag skulle kunna koncentrerar mig, utan och sitta och tänka att det är någon slags Andersson-Wij-wannabe, med alldeles för få tentor och för mycket rocker-komplex, som precis som jag tänkt: nu är det finito med kassa översättningar, jag kan mycket bättre.

Det här var ju ett konstruktivt inlägg. Jag kan avsluta med ett boktips, apropå Palahniuk (författaren som skrev Fight Club); Choke.










Boken handlar om en typ som hittat ett speciellt sätt att finansiera sin mammas sjukvård. Den ligger mig varmt om hjärtat, då den var mitt sällskap under den veckan som min far låg på intensiven innan han till slut dog. Det var Choke, och så var det såklart Rocky också.

1 comment:

Anonymous said...

De får ju låtarna direkt från skivbolagen så det är där det har blivit fel. Om några månader är väl förhoppningsvis dessa småfel korrigerade.