Thursday, May 28, 2009

EU-val, tjoho!

Eller? 

Aftonbladet hade på sitt löp igår en uppmanande text, och ett av budskapen var väl att de skulle betala folk för att gå och rösta. Hoppas de hittar mig, jag vägrar rösta om jag inte får betalt för det... Knappast den önskade effekten?

Jag är naturligtvis ironisk. Givetvis kommer jag inte låta bli att rösta tills jag får betalt. Men visst, pengar skulle göra det hela mera troligt. Jag är del av den soffliggande röstberättigade delen av befolkningen, och samtidigt som jag inte är stolt, så skäms jag inte. Det är lika mycket politikernas fel, och deras ständiga jävla samlande efter röster på kort sikt. Visst, Sverigedemokraterna förtjänar inte den fördelen de får av att jag inte röstar alls, det är ju det pk sättet att resonera på. 

Den dagen jag hör en politiker säga till en debattmotståndare - "ok, du har rätt, er idé är faktiskt bra, vi hade fel, vi gör som ni tänkt" - då har det partiet väldigt troligt vunnit min röst. 

Men - om jag skulle tvingas rösta, så skulle det bli på Marit Paulsen. Det handlar inte om hennes artificiella snusförnuft, hon verkar bara så svårimponerad och guluber. Efter alla år med politiska ledare med lika mycket karaktär som ett knä med peruk har ansiktsdrag, så är det skönt med en bull-tant som kan stå på sig. 

Och hur ska vi ta omröstningen på allvar när det är typ ambulerande röstnings-"lokaler"? Det sitter typ tonåringar i en korvkiosk i ett köpcentrum och tar emot rösterna, och bredvid dom finns dom där "båsen" som ser ut som något kirurgerna använder när de opererar någon i huvudet och vill täcka för.

Jag ska i varje fall ta reda på när deadline är, så jag vet ungefär hur länge till jag ska verka svår.



No comments: