Saturday, January 31, 2009

Sär skrivningar

Kom att tänka på att det finns ungefär lika många särskrivningshatare online som det finns människor som ondgör sig över feta människor. Jag vet inte vad de feta och särskrivarna gjort dessa människor, men det är alltid komiskt när en sådan hatare faller på eget grepp (t ex stavar fel, "ihopskriver", inte vet när "de", "dem", "vi", "oss" ska användas. Eller för den delen fett-hatarna som kan visa sig vara ungefär lika fit som Johan Glans).

Varför jag skriver om just dessa två grupper, är för att med handen på hjärtat, så har jag sett det överallt, i bloggar, på dejtingsidor och på lunar och på vuxen-lunar. Det är i min världsomspännande nät-värld det mest vanliga nät-hatet som finns.

Anyways, åter till det språkliga. Jag har fått höra att jag särskriver, och även om det kan hända av misstag, men om någon läsare tycker att jag särskriver så är det ofta läsaren som är en "ihopskrivare", vilket ju borde vara minst lika illa som särskrivare?

Skriver jag "hur som helst", så låt mig göra det, men rätta mig gärna när jag använder bindesträck lite för ofta (jag har nämligen grymt svårt att acceptera och veta vad jag ska göra med det svenska fenomenet att sätta ihop ord - förvisso praktiskt).

Nufotboll.

No comments: