Sunday, January 10, 2010

Hurt Locker

Jag är ett stort fan av krigsfilmer. Inte vilka krigsfilmer som helst, men det finns många krigsfilmer som jag tycker om. Jag vet inte vad det beror på, men jag tror att det har något att göra med tanken på utsatthet, isolering, gruppdynamik och kärlek mer än hat, död och våld. Detta gör även att fängelsefilmer och filmer med temat andra världskriget platsar som en stor favorit-kategori.

Filmer med detta tema som jag tycker om sedan tidigare är Jarhead, Schindler's List, The Kingdom, Den Gröna Milen (för fängelsetemat då...), och The Hill (Sean Connery, från 60-talet skulle jag tippa). Samtidigt sväljer jag inte vad som helst, och Den Tunna Röda Linjen har aldrig fastnat och inte heller serier som Band of Brothers.

I vilket fall som helst - härom veckan såg jag Hurt Locker och det var en riktigt bra film. Spännande samtidigt som det känns som att man som tittare tas med på insidan av allt. Filmen handlar om en bombdesarmeringsstyrka (det finns definitivt mer korrekta benämningar, men jag är inte cool, jag har ingen tribaltatuering och jag har inte gjort lumpen, så det är bara att hålla till godo) som får ett nytillskott som visar sig vara lite av en hot shot, och samtidigt duktig på det han gör.

1 comment:

AK said...

Har du sett serien Oz?? Tror att du skulle gilla den....utspelar sig i ett fängesle. Grym, om du frågar mig :)