Sunday, January 10, 2010

Avatar 3D

Fantasy är inte riktigt min hatt när det kommer till film-genrer, men efter en väns idoga tjatande så gick jag med och såg på 3D-versionen av Avatar. På köpet skulle vi ju få pop-brillor, och inte går det att säga nej till det, hipp som jag är.

Jag hade ursprungligen väntat mig 3D a la TV-piraterna, det vill säga glasögon med en ram av papp och där "glasen" består av blå respektive röd plastfilm. Så konceptet med pop-glasögon kändes intressant (och i någon mellansvensk hockeystad så finns det säkert något halv-vilset popsnöre med Söder-komplex som kan tänka sig bli i lurad att dessa glasögon är de nya svarta glasögonen - och de är ju faktiskt både svarta och nya).

Det låter klyschigt, men det fanns definitivt sekvenser där jag trodde mig kunna sträcka ut en hand och ta på föremål som visades på filmduken. Avatars plot kändes inte så jätteunik, men jag ser fram emot att få se en krigsfilm eller annan actionfilm på samma sätt. Den något skruvade delen av mig undrar hur erotisk film skulle te sig under dessa förutsättningar.

Jag rekommenderar i varje fall Avatar, om inte för handlingen så för teknologin.

No comments: