Monday, February 1, 2010

Det där med välgörenhet och volontärerier

Micke Persbrandsextremt kloka och genomtänkta ord ekar i mitt huvud... "antingen så gör du ingenting (konstpaus) eller så gör du nånting". Vilket manus, vilken passion, vilket skådespeleri, vilken närvaro!!!

Hur som helst... Jag funderar ofta på hur jag bäst kan hjälpa till. Rent ekonomiskt har jag fullt upp med mig själv just nu, men samtidigt så kan jag alltid skippa en öl per utgång, och istället använda den 50-lappen för att bidra med något. Hur det än är så är jag dålig på att skänka pengar. Ofta skyller jag på att jag inte kan välja rätt välgörenhet.

Nu har jag i varje fall kollat in volontärarbeten. En jävligt dyr semester med arbete, helt enkelt. Visst låter jag som en ignorant västerlänning, men jag kan erkänna det också. Jag trodde att volontärer arbetade gratis, men åtminstone fick resan till destinationen betald, men så är det alltså inte.

Nu kanske man kan tro att jag blev avskräckt, men förvånansvärt nog (det förvånar i varje fall mig) så är jag fortfarande intresserad. Det är ett bra sätt att göra något som behövs, och för att gärningen ska bli extra god så får jag själv bekosta det mesta. Å andra sidan - någonstans tycker jag att det känns lite fel. Är det bara vissa människor som ska få åka och hjälpa till på plats? Och ja, så är det kanske. Har man det inte tillräckligt bra ställt så får man väl stanna hemma och stoppa pengar i en bössa istället. Anta också att volontären betalar 16 000 för att volontärjobba i 8 veckor. Tänk vad mycket dessa 16 000 skulle kunna göra i stället för att bekosta en resa. Å tredje sidan, skulle jag ha 16 000 över skulle jag inte skänka dem till välgörenhet.

Min slutsats är att jag inte ännu är riktigt mogen för volontärarbete. Den slutsatsen drar jag eftersom jag blev så chockad över kostnadsfrågan. Men får den värsta chocken bara lägga sig så kan det nog vara ett alternativ framöver. Bland annat finns det ett projekt i Sydafrika där man arbetar med fotboll som medel för att hålla ungdomar från gatan. Det låter faktiskt som något för mig.

1 comment:

A-K said...

Du, jag reagerade exkat lika när kolla upp voluntärarbete i Afrika. Det är ju jättetrist att det ska kosta såå mycket när man ändå jobbar gratis. Jag tror att dett kan vara en idé att sälja in sig hos något företag som behöver lite bra reklam och be dom bekosta resan så jobbar du gratis i 8 veckor. :)