Tuesday, February 2, 2010

I andra hand

Jag har börjat återupptäcka second hand. Det började tidigare i vintras när jag av en slump gled förbi Stockholms Stadsmission och kollade in. Ganska direkt fångade en rock mina ögon. Den såg ut att vara i rätt storlek, och ganska snyggt skuren samt, och framförallt, i ull. När jag kollade närmare visade det sig inte bara att rocken kostade 800:-, utan även att det var en Filippa K. Så jag slog till - det är den rocken jag har på Paris-bilderna.

Och apropå Paris - vi hade fått tips om ett stort marknadsområde. En väldigt stor del av den bestod av krimskrams och Big Brother-jeans, men så fanns det även en väldigt stor del av marknaden som bestod av begagnade möbler och kläder. Där hittade jag en beige "kavaj-jacka" i ull som var så grovt att det var som att ha på sig en jacka av halm... nice! (jag är typen som kan ha ylle direkt mot huden utan att det kliar)

Så idag var jag in på Sthlms SM igen och såg två kostymer, en svart med smala gråa kritstreck från SIR, ett svenskt märke med anor från åtminstone 50-talet, och en grå Ermenegildo Zegna. Båda i min storlek! De kostade 300:- respektive 400:- och var i bra skick, men jag kan helt enkelt inte köpa dem nu. Det är bara att hoppas att de finns kvar när lönen kommer.

No comments: