Friday, October 30, 2009

Cirkus, pirater, pengabrorsor och tomatsoppa.

I tisdags var jag och L på Moneybrothers konsert på Cirkus. Jag konstaterar att Moneybrother är bättre i en mindre lokal, typ Katalin i Uppsala, men fortfarande var det bra. Lite tramsigt dock, Anders Wendin verkar rätt uppe i bilden av sig själv som den charmige masen som tycker om att prata. Men när det börjar tramsas mitt i låtar så blir det lite för mycket. Men kvalitetsmässigt (låtar, sångresurser, musikalitet) kan jag inte tänka mig något bättre. Ljudet var väldigt rörigt mixat, ibland hördes trombonen från den störtsköne Viktor Brobacke, ibland hördes den inte.

Jag försökte göra en karriär som bootlegger. Vi hade med en digitalkamera för att ta några bilder som minne. Det går även att filma med den, så det testade jag på första låten. Efter 30 sekunder märkte jag att en vakt började cirkla runt, och snart nog lös han med en ficklampa i mitt ansikte från två meters håll. Jag pekade på mig själv som för att säga "vem, jag?". Han menade mig, så jag stoppade undan kameran. Klippet blev ca två minuter långt, och faktiskt riktigt bra kvalitet. Jag vill lägga upp det på youtube men vet inte om jag vågar med ipred, iphone, ipren, ipod, i robot och så vidare. Men jag har det på facebook, för den som vill kolla.

Jag kan dock inte begripa varför man jagar amatörfotografer/-filmare. Kvaliteten blir ändå så pass dålig så att det är ingen människa som ser på blurriga klipp på youtube istället för att se på konserter, eller i stället för att köpa skivor. Jag kan förstå en tanke med att konsertupplevelsen ska vara exklusiv, och därför odokumenterad, men då blir plötsligt live-skivor och live-dvd:s överflödiga. Det är kanske en lätt sak att säga som artist, men från min horisont hade jag sett det som väldigt bra pr om det låg klipp från spelningar ute på nätet. När jag hörde/såg Moneybrother göra "At Last" på youtube så tänkte jag absolut att jag ville se mera live, och nöjde mig knappast med att se klippet på tuben flera gånger om. Det borde vara intressant för en artist, där turnerandet blivit en mycket viktigare inkomstkälla i tider av nedladdning. Klippet med "At Last" är numera borttaget och jag gissar att det handlar om skivbolag som spelat sina ut sina kort. Bu.

Och nä, någon tomatsoppa köpte jag inte. Det är musik jag vill betala för.

No comments: