Wednesday, July 22, 2009

Type casting

Jag satt och tänkte på serien House eller Dr House eller vad den nu heter. Den verkar hur poppis som helst, tydligen går det att göra komiska sjukhusserier fler än en gång. I varje fall så tänkte jag på huvudpersonen, Dr House, och hans extremt trötta och monotoma replikerande. Börjar det inte bli gammalt redan för länge sedan? Nu har just det kanske inte så mycket med "type casting" att göra. Med "type casting" syftar jag på fenomenet att vissa skådisar tenderar att spela samma sorts karaktärer i olika filmer och serier. Och självaste Dr House var med i någon film, jag kommer inte ihåg vilken (jag tror Keanu Reeves var med i samma film), som någon form av internutredare hos polisen. Givetvis samma trötta stil. Jag förstår att det är poppis ibland att vara lite cynisk och bitter och trött, men jag har i varje fall tröttnat redan.

Mer klockrena fall, det vill säga mer etablerade skådespelare som tenderar att ha samma karaktärsdrag i sina roller är Matt Damon (finns det någon film där han inte är genialisk, eller på annat sätt superbegåvad?) och Denzel Washington (världens vitaste afroamerikan) som skulle få vilken presidentkandidat som helst att framstå som Hans Scheike - även när han spelar skurk. I Sverige kan jag nog inte utse en motsvarighet eftersom jag ser för lite svensk film, men Mikael Persbrandt och dito Nykvist känns givna.

No comments: