Monday, March 15, 2010

Lägenhets-hets

Allvarligt talat, hur dum i huvudet var man som back in the days inte skrev upp sig i Stockholms bostadskö? Jag bodde ändå i stan mellan 96-01. Om jag hade gått med 96 så hade jag lätt hittat boende idag, i rätt hyfsade lägen.

Min flickvän har varit med sedan 2000, och emellanåt kommer det intressanta lägenheter. Eller ja, det finns många intressanta lägenheter, det är mest vi som är ointressanta på de allra hetaste.

I morgon är det två visningar i fina Fredhäll. Vi gillar det området båda två, och även om de inte är stora så gör området väldigt mycket. Negativt med Fredhäll är att det ligger en bit från tunnelbanan.

Jag försöker slå ett slag för Johannesfred. Det ligger i ett hörn av Ulvsunda Industriområde (jag håller med om att Johannesfred har ett mer säljande namn), men det är inte alls så illa som det låter. Området är litet, och det tar två minuter ner till vattnet, ett vatten det för övrigt finns gott om med Huvudstabadet på andra sidan. Det är mycket grönt i området, och på fem minuters avstånd ligger det en liten sjö och Ulvsunda slott.

Flickvän känner inte till området, så imorgon ska vi dit och titta, jag ska försöka sälja in det. Är det fint väder är mina chanser extremt goda, men jag vet också vad jag slåss mot för förutsättningar. Det ligger nära inflygningen till Bromma flygplats. Eftersom jag själv bott i Johannesfred så vet jag att det går att vänja sig vid flygplansljudet, men när det gäller detta kommer hon vara svårövertygad. Nästa minus är avståndet till närmsta tunnelbana. Det är långt till tunnelbanan (ca 10-15 minuters promenad) för att vara ett område som ändå ligger relativt nära stan. Samtidigt är det ju en del av det lite idylliska lugn som råder i området.

Att promenera, sägs det ju dessutom, har aldrig dödat någon, utan kan nog bara göra nytta innan vi börjar bli lite sambofeta.

No comments: